محتوای بومی؛ مزیت رقابتی نتفلیکس

نویسنده : مدیریت سایت
تاریخ انتشار : شنبه, 28 خرداد ,1401

بر اساس پژوهش اخیر موسسه تحقیقاتی امپر، محتوای اروپایی نتفلیکس در چندماه اخیر به سرعت رشد کرده است به طوری که تقریباً در تمام بازارهای اصلی اروپایی خود، توانسته است 30 در صد از محتوای خود را به محتوای اروپایی اختصاص دهد. از ماه آوریل، این استریمر در اتریش، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، جمهوری اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد به سهم 30 درصدی محتوای بومی(اروپایی) رسیده است.

با این وجود محتوای اروپایی نت‌فلیکس هنوز در کشورهایی همچون بریتانیا و ایرلند با وجود ساخت آثار پر هزینه ای چون سریال تاج کمتر از بقیه است(27 درصد)، فرانسه، بلژیک و سوئیس نیز وضعیت مشابهی همچون انگلیس داشته و درصد محتوای بومی در آنها کمتر از 30 درصد است. بر اساس این مطالعه، 16 بازار از 27 بازار مورد تجزیه و تحلیل، در دسامبر گذشته کمتر از 30 درصد محتوای اروپایی داشته اند که نشان دهنده بهبود سریع آن در چند ماه است. در بریتانیا نیز نتفلیکس در صورت افزودن 408 عنوان اروپایی یا با حذف 953 پروژه غیر اروپایی، به هدف 30 درصدی خواهد رسید.

نتفلیکس اگرچه در زمینه محتوای اروپایی از رقبای استریم جهانی خود جلوتر است اما این رقبا نیز در حال افزایش سهم محتوای اروپایی خود هستند به طوری که آمازون پرایم از سهم 30 درصدی در آلمان، سوئیس و ایتالیا فراتر رفته و در عین حال با نتفلیکس در بریتانیا همتراز است. سهم محتوای اروپایی در سایر بازارهای آمازون پرایم نیز بین 16 تا 28 درصد متغیر است. همچنین مشخص شد که اچ بی او مکس دارای بخش بزرگی از عناوین اروپایی را در کاتالوگ های محلی است که در حال حاضر  25 درصد تخمین زده می شود. دیزنی اما هنوز راه زیادی در پیش دارد و در حول و حوش مرز 10 درصد محتوای اروپایی قرار دارد بااین وجود مانند دیگر استودیوها و پخش کننده های جهانی، دیزنی اخیراً فعالیت های تولید اصلی محلی اروپایی خود را افزایش داده است.

گای بیسون، مدیر تحقیقات امپر، رسیدن محتوای اروپایی نتفلیکس به 30 درصد را نقطه عطفی می داند که بازتابی از سرمایه گذاری سنگین در محتوای خارج از ایالات متحده است که به سرعت توسط سایر بازیگران پخش جهانی نیز منعکس می شود. از نظر بیسون شاید شگفت‌انگیزتر از این مسئله، این واقعیت است که برخی از بازیگران اصلی استودیوهای جدید نیز به سرعت در حال نزدیک شدن به نسبت مشابهی از محتوای اروپایی در کاتالوگ‌های محلی خود هستند.

از نظر موسسه تحقیقاتی امپر این موفقیت نتفلیکس را از دوجنبه می توان نگریست. این موفقیت نشان دهنده مزایای فشار رگولاتوری است که منجر به افزایش خرید و تولید فیلم و برنامه های تلویزیونی اروپایی توسط بازیگران آمریکایی فعال در اروپا شده است.  از طرف دیگر بازتاب دهنده آن است که چگونه بازیگران جهانی به طور فزاینده‌ و طور مستقیم با بازیگران محلی و منطقه‌ای بر سر محتوایی رقابت می‌کنند که تا کنون عمدتاً سنگر پخش‌کنندگان محلی تک‌بازار بوده است.[1]


[1] این خبر ترجمه ای از منبع زیر است.

https://www.ampereanalysis.com/insight/netflix-now-a-rounding-error-away-from-30-european-contentwith-a-notable-exception

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *