بعد از یک سال وقفه در برگزاری جشنواره کن به خاطر همهگیری کرونا، این جشنواره با تغییراتی زیاد دوباره برگزار شد. بسیاری از مراسمات مجلل کن لغو شد اما یکچیز پابرجا ماند: نبرد سازمان دهندگان جشنواره با نتفلیکس!
تیری فرما، کارگردان هنری جشنواره، آتش دشمنی که در سال 2017 آغازشده بود را دوباره شعلهور ساخت. طبق این قاعده فیلمهایی که برای دریافت جوایز در کن رقابت میکنند موظفاند در قالب اکران در فرانسه منتشر شوند. این بدان معناست که نتفلیکس، که همهی فیلمهای خود را (بهجز مواردی معدود) فوراً بهصورت آنلاین منتشر میکند، از حضور در این رقابت منع شد. درنتیجه، نتفلیکس فیلمهای دیگر خود که در بخش «غیررقابتی» جشنواره نیز حضور داشتند، از حضور کنار کشیدند و این مسئله تابهحال ادامه داشته است.
فرما دیگر جشنوارهها همچون جشنوارهی ونیز را به سبب اجازه دادن به نتفلیکس برای حضور در رقابتها موردانتقاد قرارداد و اظهار داشت: «آنها مقداری درها را به روی کسانی که خیلی مورداطمینان نیستند بازکردهاند. ما مطلقاً اطمینان نداریم این افراد برای بقای سینما فعالیت کنند.»
او بیان داشت که این سرویس استریم جای پای خود را با جمعکردن کارگردانهای صاحبنام بازکرده است نه شناسایی استعدادهای جدید. نتفلیکس نیز پاسخی فوری برای اعلام نظر در این مورد نداد.
نکتهی فرما روی فاصلهای فلسفی و عمیق میان سرویسهای استریم سرآمد در جهان و این جشنوارهی معتبر جهانی تأکید داشت.
به سبب همهگیری کرونا، نتفلیکس به مناسبتهای مختلف پذیرای تولیدات سینماگران بوده است اما هیچ برنامهای برای جایگزینی ک تغییر کسبوکارش بهعنوان یک سرویس مبتنی بر تقاضای عمدتاً خانگی نداشته است. درعینحال، جشنوارهی کن برای احترام به آنچه بهعنوان «تقدس تجربهی سینمایی» یاد میکند، برگزار میشود. نتفلیکس تهدیدی برای این نگاه محسوب میشود.
کن هنوز باوجود سرمایهگذاری نتفلیکس در فرانسه، با سردی با آن برخورد میکند
این نوع از رفتار آنجایی طعنهآمیز میشود که حجم سرمایهگذاری نتفلیکس در فرانسه به چشم میآید. فرانسه به داغترین بازار سرمایهگذاری نتفلیکس در اروپا و همچنین یکی از مهمترین آن در دنیا تبدیلشده است. نتفلیکس سال گذشته دفتر خود را در پاریس راهاندازی کرد و گروه خود را در آنجا گسترش داد. همچنین به گروهی از تولیدات و همکاران فرانسوی خود که با گروههای فیلمسازی محلی همکاری دارند، فراخوان داد. سریال دزد و پلیسی فرانسوی نتفلیکس، لوپن، یکی از محبوبترین سریالهای این سرویس است.
باوجود استقبال نتفلیکس از هنرمندان و فیلمسازان فرانسوی، این سرویس به قواعد کن تن نمیدهد. این کمپانی برای رشد به جشنوارهی کن نیازی ندارد. مشخص نیست جشنوارهی کن تا چه زمانی به اینگونه رفتار خود با رقیبانش ادامه خواهد داد.
این دسته از فیلمهای فیلمسازان برجسته که در کن عرضه میشوند، به شکلی روزافزون از طریق سرویسهای نتفلیکس و آمازون منتشر میشود. نتفلیکس بیش از هر استودیوی دیگری در سالهای 2020 و 2021 جوایز اسکار را از آن خود کرد. در سال 2017 زمانی که این دشمنی آغاز شد، نتفلیکس هنوز به این حد از نفوذ میان بزرگان سینما دست پیدا نکرده بود. در حال حاضر اما این توزیعکننده، بزرگترین سرویس استریم در جهان است و با مقاومت کمتری از سوی نهادهای سنتی سینمای جهان مواجه میشود؛ بهجز کن.
اگر قرار بر رفع این سردی در روابط باشد، باید توسط شخص ثالثی صورت گیرد. اسپایک لی فیلمساز مشهور آمریکایی فیلمهایی برای نتفلیکس تولید کرده است و در حال حاضر نیز بهعنوان رئیس هیئتداوران کن امسال خدمت میکند. در حقیقت فیلم او برای نتفلیکس، «پنج همخون»، قرار بود سال قبل(پیش از همهگیری) در بخش غیررقابتی کن اکران شود که از این تقابل مستثنا شده بود. اسپایک لی در مصاحبهای بیان داشته بود:«سینما و پلتفرمهای پخش میتوانند باهم و درکنار هم حضورداشته باشند. زمانی تصور میشد تلویزیون سینما را خواهد کشت. این نوع نگاه جدید نیست.»