ارتباطات بحران؛ چیستی و زمینه‌ها

شیوع جهانی اپیدمی ویروس کرونا پیامدها و آثار مختلفی در حوزه‌­های گوناگون سیاست­‌گذاری عمومی ا زجمله اقتصاد، سلامت و آموزش در سطوح متفاوت ملی و فراملی برجای گذاشته و همچنین دگرگونی‌­های نظری و عملی را در عرصه‌ بین‌­الملل در پی داشته است.
نویسنده : مدیریت سایت
تاریخ انتشار : شنبه, 6 آذر ,1400

با وجود آن­که این اپیدمی درحال حاضر نه تنها پایان نیافته بلکه به گمان برخی از تحلیل­‌گران هنوز به نقطه اوج خود نیز نرسیده، بی­‌تردید پیامدهای آن بر حوزه‌­هایی همچون اقتصاد، رسانه و ارتباطات، چنان اثرگذار بوده که مرور و تحلیل این اثرات، بدل به امری لازم برای سیاست‌­پژوهان، سیاست­‌گذاران و مدیران اجرایی این حوزه‌­ها شده است. یکی از حوزه­‌های متاثر از این بحران عرصه‌ حکمرانی و سیاستگذاری رسانه است.

تاثیر در حکمرانی به معنای اثر بر ساختار، قواعد و کنشگران آن است. ساختار و کنشگران در یک رابطه‌ دوسویه از یکدیگر اثر پذیرفته و در یک رابطه‌ متقابل شکل می‌­گیرند. شیوع اپیدمی ویروس کرونا و تبدیل آن به یک مسئله‌ عمومی، پیامدهای مهمی بر عرصه‌ حکمرانی رسانه و ارتباطات داشته است. از این روی، کنشگران و بازیگران این عرصه با توجه به مسئله‌ موجود در چهارچوب ساختاری خود اقداماتی را انجام داده‌اند که در صورت استمرار، می‌­تواند در قواعد و به تبع آن ساختار حکمرانی رسانه‌­ای تغییر ایجاد کند؛ بازیگرانی چون دولت‌­ها، نهادهای تنظیم­گر رسانه، رسانه‌­های عمومی و رسانه­‌های نوین نظیر پلتفرم­‌های رسانه­‌ای و شبکه­‌های اجتماعی.

مسائلی همچون انتشار و مقابله با اخبار جعلی، بازیابی نقش رسانه­‌های سنتی و رسانه­‌های نوین نظیر شبکه­‌های اجتماعی در آگاهی‌بخشی عمومی، اعتماد عمومی به رسانه‌­های ملی، مسئولیت پلتفرم­‌های رسانه‌­ای در شرایط بحرانی به واسطه‌ انتشار محتوا پیرامون این ویروس بار دیگر مورد توجه سیاست­‌گذاران قرار گرفته است. در این میان از سویی برخی از نهادهای تنظیم­‌گر به مثابه‌ کنشگران و بازیگران حکمرانی رسانه در کشورهای مختلف کوشیده‌اند با طراحی و اجرای مداخلاتی امکان تحقق منافع عمومی در دوران شیوع این ویروس را فراهم آورند و از سویی دیگر رسانه­‌های خدمت عمومی با توجه به نقش خود در تحقق منافع عمومی با هدف افزایش اعتماد عمومی همگانی، مبارزه با اطلاعات گمراه‌کننده و محتوای جعلی، کاهش بحران­‌ها و پیامدهای روانی ویروس، افزایش سرگرمی برای خانواده‌­ها به منظور تشویق همگانی برای در خانه ماندن و موارد دیگر سعی کرده‌­اند خدمات در این برهه زمانی ارائه کنند. در این میان با افزایش تبادل محتوا و اطلاعات در شبکه­‌های اجتماعی و رشد اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در این شبکه­‌ها نیز تقاضا برای مقابله با محتوای نادرست و مسئولیت اجتماعی پلتفرم‌­های اجتماعی بالا گرفت که درنتیجه‌ آن برخی از این پلتفرم­‌ها اقداماتی را به انجام رسانده‌اند.

با توجه به این موارد، مرکز مطالعات تنظیم‌­گری رسانه ساترا کوشیده تا با تولید سلسله گزارش‌­های “کرونا و حکمرانی رسانه” ابعاد گوناگون اثرات شیوع ویروس کرونا بر سیاست­‌گذاری و صنعت رسانه­‌های صوتی و تصویری را برای استفاده‌ علاقه‌مندان، سیاست­‌پژوهان، سیاست­‌گذاران و مدیران اجرایی این حوزه تشریح کند که در اولین گزارش، گزارشی پژوهشی-سیاستی تحت عنوان «ارتباطات بحران، چیستی و زمینه ها؛ چالش ها و الزامات انتشار صوت و تصویر فراگیر در زمان بحران» به بررسی نقش مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی در زمان شیوع این ویروس پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *