با وجود آنکه این اپیدمی درحال حاضر نه تنها پایان نیافته بلکه به گمان برخی از تحلیلگران هنوز به نقطه اوج خود نیز نرسیده، بیتردید پیامدهای آن بر حوزههایی همچون اقتصاد، رسانه و ارتباطات، چنان اثرگذار بوده که مرور و تحلیل این اثرات، بدل به امری لازم برای سیاستپژوهان، سیاستگذاران و مدیران اجرایی این حوزهها شده است. یکی از حوزههای متاثر از این بحران عرصه حکمرانی و سیاستگذاری رسانه است.
تاثیر در حکمرانی به معنای اثر بر ساختار، قواعد و کنشگران آن است. ساختار و کنشگران در یک رابطه دوسویه از یکدیگر اثر پذیرفته و در یک رابطه متقابل شکل میگیرند. شیوع اپیدمی ویروس کرونا و تبدیل آن به یک مسئله عمومی، پیامدهای مهمی بر عرصه حکمرانی رسانه و ارتباطات داشته است. از این روی، کنشگران و بازیگران این عرصه با توجه به مسئله موجود در چهارچوب ساختاری خود اقداماتی را انجام دادهاند که در صورت استمرار، میتواند در قواعد و به تبع آن ساختار حکمرانی رسانهای تغییر ایجاد کند؛ بازیگرانی چون دولتها، نهادهای تنظیمگر رسانه، رسانههای عمومی و رسانههای نوین نظیر پلتفرمهای رسانهای و شبکههای اجتماعی.
مسائلی همچون انتشار و مقابله با اخبار جعلی، بازیابی نقش رسانههای سنتی و رسانههای نوین نظیر شبکههای اجتماعی در آگاهیبخشی عمومی، اعتماد عمومی به رسانههای ملی، مسئولیت پلتفرمهای رسانهای در شرایط بحرانی به واسطه انتشار محتوا پیرامون این ویروس بار دیگر مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. در این میان از سویی برخی از نهادهای تنظیمگر به مثابه کنشگران و بازیگران حکمرانی رسانه در کشورهای مختلف کوشیدهاند با طراحی و اجرای مداخلاتی امکان تحقق منافع عمومی در دوران شیوع این ویروس را فراهم آورند و از سویی دیگر رسانههای خدمت عمومی با توجه به نقش خود در تحقق منافع عمومی با هدف افزایش اعتماد عمومی همگانی، مبارزه با اطلاعات گمراهکننده و محتوای جعلی، کاهش بحرانها و پیامدهای روانی ویروس، افزایش سرگرمی برای خانوادهها به منظور تشویق همگانی برای در خانه ماندن و موارد دیگر سعی کردهاند خدمات در این برهه زمانی ارائه کنند. در این میان با افزایش تبادل محتوا و اطلاعات در شبکههای اجتماعی و رشد اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در این شبکهها نیز تقاضا برای مقابله با محتوای نادرست و مسئولیت اجتماعی پلتفرمهای اجتماعی بالا گرفت که درنتیجه آن برخی از این پلتفرمها اقداماتی را به انجام رساندهاند.
با توجه به این موارد، مرکز مطالعات تنظیمگری رسانه ساترا کوشیده تا با تولید سلسله گزارشهای “کرونا و حکمرانی رسانه” ابعاد گوناگون اثرات شیوع ویروس کرونا بر سیاستگذاری و صنعت رسانههای صوتی و تصویری را برای استفاده علاقهمندان، سیاستپژوهان، سیاستگذاران و مدیران اجرایی این حوزه تشریح کند که در اولین گزارش، گزارشی پژوهشی-سیاستی تحت عنوان «ارتباطات بحران، چیستی و زمینه ها؛ چالش ها و الزامات انتشار صوت و تصویر فراگیر در زمان بحران» به بررسی نقش مثبت و منفی شبکههای اجتماعی در زمان شیوع این ویروس پرداخته است.